Tuesday, September 18, 2012

Trip To Sarawak...

Trip to Sarawak : 12 Sept - 15 Sept 2012.
Sarawak yang indah dan bersih. Jalannya sangat licin dan cantik, berbeza dengan di semenanjung yang penuh dengan lubang-lubang dan bertampal-tampal.
Jika ada kesempatan pasti akan pergi ke sana lagi.

Ini adalah kali kedua sampai sarawak. Kali pertama pada 4 tahun lepas pada 2008. Tapi tak sempat berjalan. Perghh... Hotel die pon best. Mula-mula sampai terus menuju ke RiversideHotel..
Memang kelas la hotel die. Duk situ 3 malam jer...


~Hotel Riverside~
Makan malam di sungai Sarawak sebaik check-in hotel.

MATANG WILDLIFE CENTER
Pada Hari Jumaat, Sang Suami nak sangat melawat Matang Wildlife Center sebab nak melawat kawan-kawan die di sana. Tercapai juga hajatnya untuk melawat kawan-kawan di situ. Hehehe...
Tapi jika anda hendak melawat ke sini, eloklah sekiranya anda makan dulu siap-siap kerana di sini tiada makanan atau pun kedai dibuka ( jika datang padang hari Isnin-Jumaat).

Inilah rumah kawan saya...
Bersama orang utan..
Gembiranya dapat jumpa kawan....

SARAWAK CULTURE VILLAGE

Selepas melawat Matang Wildlife Center, kami pun bertolak ke Sarawak Culture Village. Jauhnya lebih kurang sejam perjalanan bagi yang tak biasa dengan jalan di sarawak.
Bayaran masuk ke Sarawak Culture Village adalah RM 60 dewasa dan RM 30 bagi kanak-kanak.
Tapi bagi penduduk tempatan hanyalah RM 25 je seorang.
Walaupun mahal tapi berbaloi-baloi. Tempatnya cantik dan berpeluang menonton persembahan orang sarawak. Persembahan diadakan setiap pukul 1 p.m dan juga 4 p.m.
Pekerja yang menjaga setiap rumah menghabiskan masa dengan membuat kraftangan, bertukang atau memasak. Mereka mengisi masa lapang dengan perkara-perkara berfaedah.
Bagusnya orang Sarawak. Tabik la...

 Bergambar di rumah Sawarak.
 Bersama orang Sawarak.
 Orang Sarawak yang hanya mesra dengan perempuan. Hehhe...
 Menaiki jambatan buluh.
Persembahan dari warga perkampungan Sarawak.


Pada keesokan harinya, sebelum pulang ke Semenanjung kami sempat melawat Jong's Crocodile Farm melihat buaya-buaya diberi makan.
Masa- 11 a.m dan 1 a.m